Hakuohjeet selkokielellä

Apurahojen hakeminen

Apurahojen hakuaika on 1.2.–28.2.2025.
Hakuaikana haetaan kaikkia WSOY:n kirjallisuussäätiön apurahoja. Nämä apurahat ovat seuraavat:

-työskentelyapurahat
-hankeapurahat
-Edinburghin residenssipaikat
-Eeva Joenpellon kirjailijakodin asumisoikeus

Kuka voi hakea apurahaa?

WSOY:n kirjallisuussäätiö on yleishyödyllinen säätiö, joka tukee monenlaista kirjallisuutta.  Säätiö edistää kansalliskirjallisuutta. Lisäksi säätiö tukee ja edistää lukemisharrastusta ylipäätään.

WSOY:n kirjallisuussäätiön apurahoja voivat hakea

-kaunokirjallisuutta kirjoittavat kirjailijat
-tietokirjailijat
-oppikirjailijat
-kirjallisuuden kääntäjät
-kuvittajat
-sarjakuvien tekijät

Kaikkien kustantamojen kirjailijat ja kuvittajat voivat hakea WSOY:n kirjallisuussäätiön apurahaa. Säätiö myöntää apurahoja eri kustantamojen kirjoille.

Lisäksi WSOY:n kirjallisuussäätiö myöntää apurahoja hankkeisiin, jotka edistävät kirjallisuutta ja lukemista. Lue tästä tarkemmin kohdasta Työskentelyapuraha vai hankeapuraha?

Apurahan hakija voi olla yksityishenkilö, työryhmä, yhdistys tai organisaatio. Hakijan ei tarvitse olla Suomen kansalainen.

Voit hakea WSOY:n kirjallisuussäätiön apurahaa, vaikka sinulla olisi muu apuraha tai palkkatuloja apurahakauden aikana.

Vaikka WSOY:n kirjallisuussäätiö myöntäisi apurahan, säätiö ei lupaa, että kirja kustannetaan. Säätiön apuraha on siis riippumaton tuki kirjalliselle työskentelylle tai hankkeelle.

Säätiö ei myönnä apurahaa

-opintoihin tai opinnäytetöihin
-väitöskirjoihin
-tieteelliseen tutkimukseen
-kirjoihin ja hankkeisiin, jotka ovat jo valmistuneet

Mietitkö, voitko hakea apurahaa? Etkö voi jostain syystä täyttää hakemusta itse? Ota näissä tilanteissa yhteyttä säätiöön. Säätiön edustajien yhteystiedot ovat tässä:

Asiamies Annaliina Rintala
puhelinnumero 040 156 1956
sähköpostiosoite annaliina.rintala@wsoy-kirjallisuussaatio.fi

Viestintäkoordinaattori Janni Perttunen
sähköpostiosoite janni.perttunen@wsoy-kirjallisuussaatio.fi

Hae apurahaa verkkopalvelussa

Tee apurahahakemus WSOY:n kirjallisuussäätiön verkkopalvelussa.
Löydät verkkopalvelun tästä:
WSOY:n kirjallisuussäätiön apurahajärjestelmä

Verkkopalvelu aukeaa 1.2.2025 ja sulkeutuu 28.2.2025 kello 23.59 Suomen aikaa. Kun verkkopalvelu on kiinni, säätiö ei ota vasta apurahahakemuksia.

Hae apurahaa ajoissa, jotta sinulle ei tule kiire lähettää hakemusta.

Hakuohjeet

Kun käytät verkkopalvelua ensimmäisen kerran, sinun täytyy rekisteröityä siellä apurahan hakijaksi. Saat tämän jälkeen vahvistusviestin sähköpostiosoitteeseesi. Sitten voit kirjautua verkkopalvelussa hakujärjestelmään ja alkaa täyttää apurahahakemusta.

Kun apurahahakemus on valmis, lähetä se verkkopalvelussa. Sinun ei tarvitse tulostaa hakemusta eikä lähettää sitä postissa. Sinun ei myöskään tarvitse allekirjoittaa hakemusta.

Saat sähköpostiisi tiedon siitä, että apurahakemus on saapunut säätiöön.

WSOY:n kirjallisuussäätiö käsittelee vain ne hakemukset, jotka saapuvat säätiöön verkkopalvelun kautta apurahojen hakuaikana.

Pyydä apua teknisestä tuesta, jos sinulla on ongelmia, jotka liittyvät hakemukseen. Jos sinun on vaikeaa esimerkiksi lisätä liitettä tai lähettää hakemusta, saat sieltä apua. Löydät teknisen tuen yhteystiedot verkkopalvelusta, kirjautumissivun linkistä.

Jos et voi jostain syystä käyttää sähköistä hakulomaketta, ole yhteydessä säätiöön.

Voit lähettää viestisi säätiöön verkkopalvelussa tavallisena sähköpostina tai suojattuna sähköpostina. Suojattu sähköposti on tietoturvallisempi kuin tavallinen.

Työskentelyapuraha vai hankeapuraha?

Voit hakea WSOY:n kirjallisuussäätiöstä työskentelyapurahaa tai hankeapurahaa. Nämä tarkoittavat eri asioita.

Työskentelyapuraha on apuraha, joka käytetään kirjan kirjoittamiseen, kääntämiseen, kuvittamiseen tai sarjakuvien tekoon. Työskentelyapurahaa haetaan siis töihin, joissa syntyy kirja.

Hankeapuraha edistää kirjallisuutta tai lukemista jollain muulla tavalla. Hankeapuarahaa ei siis käytetä kirjan tekoon.

Esimerkiksi podcast-ohjelman teko on hanke, jolle voi hakea hankeapurahaa. Hankeapurahaa voi hakea myös esimerkiksi yhdistykselle, tapahtumalle, juhlavuodelle tai kirjalliselle pilottitoiminnalle. Voit katsoa täältä [linkki: Aiempien vuosien myönnöt], millaisiin hankkeisiin säätiö on aiemmin myöntänyt hankeapurahaa.

Mitä kaikkea hanke voi tarkoittaa? Hanke voidaan määritellä laajasti. Jos sinulla on villi idea, joka liittyy WSOY:n kirjallisuussäätiön tarkoituksiin, hae hankeapurahaa!


Eri apurahoja haetaan eri lomakkeilla

WSOY:n kirjallisuussäätiön verkkopalvelussa on eri hakemukset eri apurahoille. Nämä hakemukset ovat seuraavat:

-Työskentelyapurahojen hakulomake
-Hankeapurahojen hakulomake
-Hakulomake Edinburghin residenssiin

Jos haet erityyppisiä apurahoja, täytä kaikille oma hakemus. Jos siis haet esimerkiksi työskentelyapurahaa ja hankeapurahaa, hae niitä eri hakemuksilla.

Haetko apurahaa itsellesi vai työryhmälle?

Mikä on roolisi apurahan hakijana? Haetko työskentely- tai hankeapurahaa itsellesi, yhdistykselle vai työryhmälle?

Jos haet apurahaa vain itsellesi omaan kirjalliseen työhön, valitse verkkopalvelussa yksityishenkilöille tarkoitettu hakemus.

Jos hakija on yhdistys tai organisaatio, valitse verkkopalvelussa kohta ”Yhdistys”.

Jos haet apurahaa työryhmälle, valitse verkkopalvelussa kohta ”Työryhmä”.

Työryhmän muodostavat esimerkiksi kirjailijat, jotka tekevät kirjan yhdessä. Tällöin heidän täytyy hakea apurahaa työryhmänä. Koska työn lopputulos on kirja, työryhmä hakee työskentelyapurahaa, ei hankeapurahaa.

Hankeapurahaa voivat hakea yksityishenkilöt sekä esimerkiksi organisaatiot ja yhdistykset. Hae hankeapurahaa, jos työn lopputuote on jokin muu kuin kirja.

Apurahahakemuksen tekeminen

Avaa hakulomake verkkopalvelussa. Lomakkeessa on valikko, jossa lukee ”Ala”. Valitse tästä valikosta se vaihtoehto, johon apurahahakemuksesi liittyy. Vaihtoehdot ovat:

-kaunokirjallisuus

-tieto- ja oppikirjallisuus

-lasten- ja nuortenkirjallisuus

-käännökset

-sarjakuvat

-hankkeet

Jos teet kirjaa, valitse vaihtoehdoista se kirjallisuudenlaji, johon apurahahakemuksesi liittyy.

Kaunokirjallisuus ja tietokirjallisuus on erotettu tässä valikossa toisistaan. Kaunokirjallisuus tarkoittaa tässä yhteydessä fiktiota. Tietokirjallisuus tarkoittaa kirjoja, jotka keskittyvät faktoihin.

Esseekirjallisuudelle ei ole valikossa omaa kategoriaa. Esseekirjallisuus voi olla kaunokirjallisuutta tai tietokirjallisuutta, koska esseet käsittelevät hyvin erilaisia aiheita. Voit arvioida itse, onko esseekirjasi kaunokirjallisuutta vai tietokirjallisuutta.

Jos työsi tulos ei ole kirja, valitse valikosta vaihtoehto ”hankkeet”.

Jos et osaa valita hakemustyyppiä, ota rohkeasti yhteyttä säätiöön. Autamme sinua.

Haetko apurahaa monelle kirjalle, jotka kuuluvat samaan kirjallisuuden lajiin? Tee tällöin vain yksi hakemus. Kerro hakemuksen työsuunnitelmassa, että haet apurahaa monelle kirjalle. Jos siis haet apurahaa esimerkiksi kolmelle romaanille, tee vain yksi hakemus.

Haetko apurahaa kirjoille, jotka kuuluvat eri lajeihin? Tee tällöin jokaiselle kirjalle eri hakemus. Jos siis haet apurahaa esimerkiksi lastenkirjalle ja sarjakuvalle, tee kaksi hakemusta.

Työryhmät

Kirjalla voi olla monta tekijää. Kun tekijöitä on enemmän kuin yksi, tekijät voivat muodostaa työryhmän.

Tällaisia työryhmiä ovat esimerkiksi

-lasten kuvakirjan kirjoittaja ja kuvittaja

-saman tietokirjan eri kirjoittajat

Myös työryhmä voi hakea apurahaa. Tällöin työryhmän täytyy valita ryhmästään yksi yhteyshenkilö. Yhteyshenkilö hakee apurahaa koko työryhmälle yhdellä hakemuksella. Hän ilmoittaa tässä hakemuksessa kaikkien työryhmän jäsenten nimet. Lisäksi yhteyshenkilö kertoo hakemuksen työsuunnitelmassa, miten työ toteutetaan ja miten työryhmän jäsenet jakavat työn.

Jos työryhmä saa apurahan, se saa itse päättää, miten apuraha jaetaan työryhmän jäsenten kesken.

Miksi hakemuksessa kysytään hakijan sukupuolta?

Tämä kysymys on hakemuksessa siksi, että WSOY:n kirjallisuussäätiö seuraa, miten apurahahakemukset ja jaetut apurahat jakautuvat sukupuolten kesken.

Hakijan ei ole pakko kertoa sukupuoltaan hakemuksessa.

Työsuunnitelma

Kuvaa työtäsi tarkemmin hakemuksen kohdassa Työsuunnitelma.

Kerro tässä kohdassa lyhyesti ja yleistajuisesti, mihin haet apurahaa. Mikä työsi sisältö on? Pelkkä tieto työn aikataulusta ei riitä.

Jos haet työskentelyapurahaa, kerro myös, kuinka aiot julkaista kirjan. Onko sinulla jo suhde tiettyyn kustantamoon vai julkaisetko kirjan omakustanteena? Älä kuitenkaan liitä hakemukseen kustannussopimusta, koska se on luottamuksellinen sopimus, jonka kirjan tekijä ja kustantaja tekevät.

Voit kertoa myös kirjan taustasta, tiedon keräämisestä ja kirjan tavoitteista. Jos haet apurahaa tietokirjalle, nämä tiedot ovat erityisen olennaisia. Tarjoaako kirjasi uutta tietoa? Onko kirja ajankohtainen? Onko samaa aihetta käsitelty aiemmin?

Jos haet hankeapurahaa, kerro, mitkä hankkeen tavoitteet ja vaikuttavuus ovat. Miten vaikuttavuutta seurataan? Miten toiminta jatkuu, kun hankeapuraha on käytetty?

Työsuunnitelma-kohtaan mahtuu teksti, joka on korkeintaan 4000 merkkiä pitkä. Jos haluat kertoa työstäsi enemmän, voit lisätä hakemukseen liitteen, jossa voit käsitellä asiaa laajemmin. Älä kuitenkaan jätä Työsuunnitelma -kohtaa tyhjäksi.

Työsuunnitelma on tärkeä. Kirjoita se huolellisesti, kiinnostavasti ja selkeästi. Voit pyytää, että vaikkapa perheenjäsenesi lukee työsuunnitelmasi ja kertoo, onko se ymmärrettävä. Säätiö myöntää apurahat työsuunnitelman perusteella.

Ennen kuin lähetät apurahahakemuksen, lue se kokonaan ja korjaa mahdolliset virheet.

Ohjeet kääntäjälle

Jos haet apurahaa käännöstyön tekemiseen, kerro työsuunnitelmassa seuraavat tiedot:

-Minkä teoksen käännät?
-Kuka on teoksen kirjoittaja?
-Millä kielellä teos on alun perin julkaistu?
-Onko teosta käännetty aiemmin jollekin kielelle?

Voit kertoa myös, miksi käännät juuri tämän teoksen. Millainen asema tällä teoksella on sen oman kielialueen kirjallisuudessa?

Jos aiot kääntää useita eri teoksia, tee vain yksi hakemus. Kerro hakemuksessa kuitenkin nämä samat tiedot kaikista teoksista, joiden kääntämiseen haet apurahaa.

Kerro myös, miten käännös julkaistaan. Ilmestyykö käännös painettuna kirjana? Onko kustantaja jo tiedossa?

Apurahahakemuksen liitteet

Hakulomakkeessa on kohta Liitteet. Siihen lisätään kaikki hakemuksen liitteet. Tässä kohdassa on myös valikko, jossa on lueteltu eri liitteiden otsikkoja.

Osa liitteistä on pakollisia. Pakollisia liitteitä ovat ansioluettelo ja julkaisuluettelo. Voit yhdistää ne yhdeksi liitteeksi, ansio- ja julkaisuluetteloksi. Siihen täytyy sisältyä ainakin seuraavat asiat:

-hakijan henkilötiedot
-hakijan julkaisut
-tiedot, jotka liittyvät hakijan kirjalliseen toimintaan
-muut tiedot, jotka voivat olla olennaisia apurahahaun kannalta

Kun ansio- ja julkaisuluettelo on valmis, valitse hakulomakkeen Liitteet-kohdan valikosta kohta ”Ansio- ja julkaisuluettelo”. Se on valikossa toisena. Liitä sitten oma ansio- ja julkaisuluettelosi hakulomakkeeseen pdf-versiona.

Voit liittää hakemukseesi myös muita liitteitä, vaikka ne eivät ole pakollisia.

Jos teet hankehakemuksen, sinun kannattaa liittää hakulomakkeeseen myös hankkeen aikataulu. Kerro tässä liitteessä, missä aikataulussa hankkeesi toteutuu.

Jos olet saanut samaan hankkeeseen rahoitusta myös muualta, liitä hakemukseen myös kustannusarvio. Kerro kustannusarviossa, mikä on hankkeen kokonaisrahoitus.

Jos hankkeen toteuttaja on organisaatio, hakulomakkeeseen voidaan liittää myös toimintakertomus tai muu kuvaus, josta käy ilmi, millaisia organisaation tarkoitus ja toiminta ovat.

Kuvitus- ja sarjakuvahakemusten liitteet

Jos haet apurahaa kuvitustyötä tai sarjakuvan tekoa varten, liitä hakemukseen kuvanäytteitä. Kuvanäytteiden täytyy liittyä siihen työhön, jolle haet apurahaa. Älä siis lähetä kokonaista portfoliota.

Suosituksia ei tarvita

Älä liitä hakemukseesi suosituksia. Apurahahakemuksia arvioivat ammattilaiset, jotka toimivat kirjallisuuden eri aloilla.

Apurahatyöskentelyn kesto

Milloin ja kuinka kauan työskentelet apurahalla? Määrittele apurahatyöskentelyn kesto sen mukaan, mikä todellinen ajankäyttösi on.

On kuitenkin ymmärrettävää, että aikataulut voivat muuttua työskentelyn aikana. Tieto apurahatyöskentelyn kestosta ei siis ole sitova.

Apurahan suuruus

Säätiö myöntää erisuuruisia apurahoja.

Työskentelyapurahat ovat olleet viime vuosina noin 4000–6000 euron suuruisia.

Hankeapurahojen suuruus vaihtelee enemmän. Pienimmät hankeapurahat ovat olleet 1000 euron suuruisia, suurimmat 10 000 euron suuruisia.

Säätiö myöntää korkeintaan sen summan, jota haet. Säätiö voi myöntää myös tätä pienemmän apurahan. Siksi on tärkeää, että määrittelet hakusumman realistisesti.

Tässä linkissä  [linkki tähän] on tietoa siitä, minkä suuruisia apurahoja säätiö on aiemmin myöntänyt eri tarkoituksiin.

Kuinka säätiö käsittelee apurahahakemuksia?

Säätiö käsittelee ja arvioi hakemukset maaliskuun ja huhtikuun aikana. Säätiön hallitus tekee apurahapäätökset huhtikuun lopussa.

Kun apurahapäätökset on tehty, kaikki hakijat saavat tiedon päätöksestä henkilökohtaisesti. Tieto tulee sähköpostitse toukokuun alussa. Tarkka päivä ilmoitetaan myöhemmin.

Säätiö julkaisee apurahan saajien nimet säätiön kotisivuilla toukokuun aikana. Nimien julkaiseminen on yleinen käytäntö eri apurahasäätiöissä, ja se kuuluu hyvään säätiötapaan.

Hakemuksia käsitellään luottamuksellisesti

Kaikki hakemukset käsitellään luottamuksellisesti. Käsittelijät, arvioijat ja päättäjät eivät kerro ulkopuolisille tietoja, jotka liittyvät hakemuksiin tai esimerkiksi hakijan ominaisuuksiin, henkilökohtaisiin tai taloudellisiin oloihin.

Kaikki hakijat ovat säätiölle tasavertaisia. Hakemukset käsitellään samalla tavalla. Jokaisen hakemuksen lukee ja arvioi vähintään kaksi asiantuntijaa. Asiantuntijat toimivat kirjallisuuden eri aloilla, ja heillä on tietoa ja kokemusta omasta alastaan.

Apurahoista päättää säätiön hallitus. Apurahapäätöksiä ei perustella.

Moni hyvä hakemus jää ilman apurahaa

Säätiö saa joka vuosi paljon hyviä ja kiinnostavia apurahahakemuksia. Moni hyvä hakemus jää ilman apurahaa siksi, koska hyviä hakemuksia on paljon enemmän kuin rahaa, jota säätiöllä on jaettavana.

Viime vuosina rahoitus on myönnetty noin 15 prosentille apurahahakemuksista.

Jos et saa apurahaa, älä masennu, vaan jatka kirjoittamista!

Edinburghin residenssi

WSOY:n kirjallisuussäätiö jakaa myös työskentelyjaksoja Edinburghin residenssiin  Skotlantiin. Residenssissä voi työskennellä yhden kuukauden ajan.

Residenssipaikka myönnetään yhdelle kirjailijalle kerrallaan. Oleskelujaksoon kuuluu myös 600 euron suuruinen apuraha. Residenssipaikka on henkilökohtainen, eikä sitä saa luovuttaa eteenpäin.

Jos saat residenssipaikan, se täytyy käyttää 1.8.2025–31.7.2026 välisellä ajalla.

Hae residenssipaikkaa hakulomakkeella Edinburghin residenssi. Voit hakea sekä residenssipaikkaa että työskentelyapurahaa, mutta tee molemmille omat hakemukset.

Koska residenssi on tarkoitettu työskentelyyn, residenssipaikat myönnetään työsuunnitelmien perusteella. Kirjoita hakemukseesi työsuunnitelma, jossa kerrot

-mitä teet residenssissä

-miksi on tärkeää, että saat oleskella siellä.

Liitä hakemukseesi myös julkaisuluettelo ja CV.

Residenssiasunto sijaitsee Stockbridgen kaupunginosassa, rauhallisella alueella. Asunto on 1700-luvun pienkerrostalon toisessa kerroksessa.

Residenssiasunnossa on melko suuri olohuone, joka toimii myös ruokasalina. Lisäksi asunnossa on keittiö, makuuhuone, pieni työhuone ja kylpyhuone.

Asunto on hyvin varusteltu, viihtyisä ja lämmin. Siellä ovat esimerkiksi peruskodinkoneet, astiat, liinavaatteet sekä ylipäätään kaikki, mitä tarvitaan hyvään arkielämään. Asunnossa toimii myös langaton verkko.

Asunnossa käy siivooja kerran kuukauden aikana. Asukkaalle ilmoitetaan etukäteen, milloin siivooja tulee.

Ohjeet työsuunnitelman kirjoittamiseen

Kuinka tehdä hyvä hakemus? Miten oma hakemus erottuu muista hakemuksista?

Työsuunnitelmalle ei ole yhtä ainoaa oikeaa mallia, mutta sen täytyy olla selkeästi jäsennelty ja perusteltu kuvaus kirjallisesta työstä tai hankkeesta.  Mikä on työn tai hankkeen tausta, sisältö ja tarkoitus? Kuinka työ tai hanke toteutetaan? Hyvä työsuunnitelma kertoo, miksi hakija haluaa tehdä juuri tämän työn.

Alla on ohjeita työsuunnitelman kirjoittamista varten.

  1. Säätiö myöntää apurahoja teksteille, jotka on tarkoitus julkaista. Kerro siksi työsuunnitelmassa, kuinka olet ajatellut julkaista tekstisi.
  2. Kenelle kirjallinen työsi on tarkoitettu? Mikä on kirjan kohderyhmä? Esimerkiksi tietokirjoilla sekä lasten- ja nuortenkirjoilla on yleensä selkeä kohderyhmä.
  3. Missä vaiheessa työsi on? Suunnitteletko kirjaa, kehitteletkö ideaa, keräätkö aineistoa, työstätkö käsikirjoitusta vai viimeisteletkö tekstiä?

Aina työn vaiheita ei voi erottaa toisistaan selkeästi, eikä se aina ole välttämätöntä. Kaikki työtavat ovat sallittuja, kun kirjoitetaan kirjaa.

  1. Kuinka valitsit kirjasi teeman? Miksi haluat kirjoittaa juuri tämän kirjan? Tämä kiinnostaa erityisesti lukijaa, joka lukee kaunokirjallisuuden apurahahakemusta.
  2. Millaista uutta tietoa tai millaisia uusia näkökulmia kirja esittää? Miksi on tärkeää, että juuri tämä kirja kirjoitetaan? Nämä kysymykset ovat tärkeitä etenkin silloin, kun tekeillä on tietokirja.
  3. Työsuunnitelmassa kannattaa kertoa myös, mitkä ovat hakijan omat taidot ja valmiudet. Miksi juuri sinä olet hyvä kirjoittamaan kirjan tästä aiheesta?

Kerro lyhyesti myös, mistä tietosi ovat peräisin. Liittyvätkö ne ammattiisi, koulutukseesi tai muuhun harrastuneisuuteen? Tämä on tärkeää etenkin tietokirjallisuuden apurahahakemuksissa.

Koska työsuunnitelmaan mahtuu vain rajallisesti merkkejä, älä kirjoita ansioluetteloasi työsuunnitelmaan. Riittää, että lisäät ansioluettelon hakemuksesi liitteeksi.

Jos hakijana on työryhmä, kertokaa hakemuksessa lyhyesti, mikä on kunkin tekijän rooli ja osuus hankkeessa.

  1. Kuvaa työsuunnitelmassa, mikä on teoksen sisältö. Kuvaa myös kirjan rakennetta. Kuvaus ei voi kuitenkaan olla kovin laaja, koska merkkimäärä on rajallinen. Esimerkiksi synopsis, asiasanalista tai luettelo keskeisistä aihealueista kertovat teoksesi sisällöstä hyvin.
  2. Älä kuvaa kirjoitusprosessin aikataulua kovin tarkasti, koska merkkimäärä on rajallinen. Sinun täytyy joka tapauksessa kertoa hakulomakkeella, mikä käsikirjoituksen arvioitu valmistumisaika on.
  3. Jos haet apurahaa hankkeelle, kerro työsuunnitelmassa seuraavat asiat:

-kenelle hanke on tarkoitettu

-mitä hanke tuottaa

-millaiset hankkeen vaikutukset ovat

-miten aiot vakinaistaa toiminnan, joka käynnistetään hankkeella

-miksi hankkeesi on tärkeä

Kun työsuunnitelma on valmis, lue se rauhassa. Arvio työsuunnitelmaa hakemuksen lukijan kannalta. Onko työsuunnitelmasi selkeä ja vakuuttava? Erottuvatko työsuunnitelmasi ydinasiat kirkkaasti?

Voit myös pyytää, että joku läheinen ihminen lukee työsuunnitelmasi. Tästä voi olla apua, kun teet työsuunnitelman valmiiksi.

Jakoperiaatteet

WSOY:n kirjallisuussäätiö on yleishyödyllinen säätiö, joka pyrkii tukemaan ja edistämään kirjallisuutta.

Säätiön arvot ovat

taiteellinen ja tiedollinen laatu

sivistys

luovuus

moniarvoisuus

Säätiön tarkoitus ja arvot ovat apurahapäätösten perusta.

Apurahat jaetaan tuotosta, joka saadaan säätiön sijoitusomaisuudesta. Tämän tuoton määrä vaihtelee joka vuosi.

WSOY:n kirjallisuussäätiön myöntämä apuraha on riippumatonta tukea, joka myönnetään kirjalliselle työskentelylle tai hankkeelle. Apurahapäätös ei siis sisällä lupausta siitä, että kirja kustannetaan.

Eri kirjallisuuden lajien asiantuntijat arvioivat apurahahakemukset. He myös tekevät ehdotuksen siitä, keille apuraha myönnetään.

Säätiön hallitus tekee apurahapäätökset.

Säätiö ei perustele apurahapäätöksiä. Tämä käytäntö on yleisen säätiötavan mukainen.

Tieto myönnetyistä apurahoista julkaistaan säätiön kotisivuilla.

Jotta apurahahakemus voi menestyä, työsuunnitelma täytyy tehdä hyvin. On tärkeää, että työsuunnitelma on kiinnostava ja hyvin perusteltu. Työsuunnitelman täytyy osoittaa, että suunnitelma voi toteutua.

Apurahapäätöksiin vaikuttaa myös se, paljonko hakija on saanut muuta rahoitusta.

Hakemusten määrä vaihtelee joka vuosi. Myös apurahoihin käytössä oleva rahamäärä vaihtelee. Nämä asiat vaikuttavat apurahojen jakoon.

Keskimäärin noin 15 prosenttia hakemuksista saa apurahan. Joillakin kirjallisuuden aloilla myöntöprosentti on tätä suurempi tai pienempi. Säätiö saa joka vuosi monia hyviä hakemuksia, joita ei kuitenkaan voida rahoittaa sillä kertaa.